A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk.

Részletek Rendben!

Történet

Mi az a PDR?

 

A fényezés nélküli horpadásjavítás rövidítése PDR, mely az angol Paintless Dent Repair kifejezésből ered.

 

 

Kezdetek

 

A történet egészen az 1930-as évekig nyúlik vissza. Az első sorozatgyártásban készült önhordó karosszériákon gyártás illetve összeszerelés közben keletkezett horpadások – a nem túl kifinomult gyártósoroknak köszönhetően – elég gyakoriak voltak. Németországban, a Mercedes Benz Autógyárban ez idő tájt kezdtek el kísérletezni horpadásjavítással. Ekkor még nagyon kezdetlegesek voltak a próbálkozások. Az 1930-as évek végén illetve az 1940-es évek elején megjelent a fénycsővilágítás. Az autógyárakban dolgozó technikusok rájöttek, hogy az autó felületén található apró horpadások az új megvilágításnak köszönhetően sokkal jobban észrevehetőek. Állítólag a munkások először a hüvelykujjuk és egy evőkanál segítségével masszírozták illetve nyomták ki a horpadásokat, de nem volt átütő sikere. Hiszen a korábban alkalmazott festékek rugalmassága és a lemezek vastagsága nem tette lehetővé a nagy pontosságú javíthatóságot.

 

 

Oskar Flag Mercedes-e

 

Világszinten a szakma a Mercedes Benzt és Oskar Flaget tartják a módszer hivatalos feltalálójának. Oskar Flag a Mercedes Benz alkalmazottja volt. Az 1960-as New York-i Autókiállításon ő felelt azért, hogy a bemutatott autók karosszériája és fényezése tökéletes legyen. A kiállításon állítólag megsérült egy autó, melyet éjjel akartak lefényezni, hogy másnapra tökéletes állapotban tekinthesse meg a közönség. Flag egy kalapácsnyéllel akarta kiütni a horpadást, hogy kevesebb gittet kelljen használni, de az első ütésre tökéletes lett a horpadás. Ezután kezdett el kísérletezni egy olyan technológia létrehozásával, mely egyedülállóvá vált a világon.

 

 

Technika tökéletesítése

 

Az ezt követő évtizedeket a PDR technológia tökéletesítésével és a szerszámok fejlesztésével töltötte. Mindeközben az 1980-as években az autóipar egy jelentős változáson esett át. Sokat fejlődtek a festékek, fényezőrendszerek és természetesen a karosszériák is. A költséghatékonyságra orientált gyártás során már jóval vékonyabb lemezek illetve vékonyabban fújt, de rugalmasabb festékek, lakkok jelentek meg. Innen számíthatjuk a PDR technológia újjászületését, mely világszerte sikeressé vált az autóiparban, sok nagynevű autógyár átvette a módszert. Robbanásszerűen fejlődtek a szerszámok.Napjainkban már szinte nincs olyan horpadás, amely ne lenne javítható ezzel a módszerrel, mely egyben költséghatékony és környezetkímélő. Természetesen alapvető feltétel, hogy a fényezés eredeti és sérülésmentes legyen.

 

 

Módszer terjedése

 

Az USA-ban egy egész iparág épült a jég- és horpadásjavításra. Az 1990-es évek elejétől sok autógyár alkalmazta az Európában is. Világszerte egyre több magáncég foglalkozik a horpadásjavítással. Mostanra az egész világon elismert szakma, mind a gyárak, mind a privát ügyfelek és biztosítók szempontjából. Napjainkban is a leginnovatívabb alternatív javítási technológiák egyike, mely folyamatos fejlődik.

 

Források: